lørdag den 1. december 2012

Biografi om Loreen


Kære Loreenators.

Mig og stinestinef har lavet hver vores biografi af de sangere vi kan lide. Jeg valgte Loreen, og nu er jeg endelig blevet færdig med biografien.

Værs'go! ;-)


Loreen - Sveriges sweetheart
Biografi

Ungdom og det personlige liv
Lorine Zineb Nora Talhaoui, bedre kendt som Loreen, er født d. 16. oktober 1983 i Stockholm.
Senere flyttede hendes familie og hende til Västeräs, hvor hun startede på Önstaskolan og senere på Wenströmska Gymnasiet. Hun tilbragte faktisk de fleste af hendes teenageår i en anden svensk by, Gryta. Hendes forældre er berbere fra det sydlige Marokko og hun har også familie og rødder der. 

Karriere og beskæftigelse
I 2004 deltog hun i Swedish Idol 2004 med sangen Vill ha dig, men hun måtte nøjes med en fjerdeplads. I år 2011 var hun med i Melodifestivalen, hvor hun sang My heart is refusing me, der desværre ikke nåede til finalen. Men i år 2012 gik det opadbakke for hende, da hun repræsenterede Sverige i Eurovision Song Contest i Baku i landet Aserbajdsjan med sangen Euphoria, der vandt med over en halv million stemmer og nåede desuden hurtigt til tops på de svenske hitlister.
Udover det med at synge er hun også medlem af en organisation for menneskerettigheder, som hun bruger meget tid på. Da hun var i Aserbajdsjan, besøgte hun også mange forskellige organisationer.

Personligheden
Efter verden havde fået øjnene op for Loreen, mente mange at hun var mærkelig.


 Udtalelser og citater
 Efter hun vandt Eurovision mødte pressen en meget euforisk Loreen, som udtalte: ”Wow,  fantastisk oplevelse! Jeg begyndte næsten at hulke”, indrømmede hun til tv-kameraerne, hvorefter hun fortsatte: ”To måneders forberedelse kan gøre mirakler!”
På et tidspunkt spurgte man også Loreen om, hvilken musik hun kan lide og til det svarede hun: ”Musikken jeg laver er inspiration fra musik, der kan få dig i trance. Det er kunstnere som Björk, Enya og især Lisa Gerrad. Jeg ønsker at lave musik, der virkelig forbinder til min sjæl. Jeg tror, det er, når min musik påvirker mest.”
Loreen, beskriver sig selv som …”noget af en enspænder, en søgende, der styrer væk fra det hele...”
Men hendes overordnede budskab/mål i sine sange er, at få folk i den tanke, at der er mere i livet end de materielle aspekter.

Da hun i et interview i maj 2012 blev spurgt til familien og hendes forhold til Marokko, svarede hun: ”Jeg ser min familie nogle gange - ikke så meget som jeg vil, fordi jeg har travlt med det her. Jeg har ikke haft mulighed for at komme til Marokko i tre år, fordi jeg arbejder så meget.”

…”Berbere har deres egen måde at se musikken på. De ser musik, som en stor healingkraft som faktisk kan helbrede en person. Så musik er på en måde en slags terapi, fordi det kan åbne op og give dig energi eller det kan tage en masse dårlige ting ud… det er også sådan jeg ser på den musik jeg laver.”

Sangene
Hun er i gang med at lave den nye sang som hedder, You’re in my head. Andre sange, der er blevet skrevet af hende er My heart is refusing me, Sober og If she is the one.
Crying ouy your name, som er den nyeste sang hun har lavet er lige udkommet samt albummet Heal. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar